Forside / Er toget hurtigere end Bilen på togrejser I Europa?

Er toget hurtigere end Bilen på togrejser I Europa?

Del dette indlæg
Togrejser er en afslappende måde at rejse på og det giver altid tid til refleksion. Jeg synes desværre ikke man kan sige det samme om en tur på Autobahn – men det vil der naturligvis være delte meninger om. Men er toget reelt hurtigere end hvis man tager turen på Autobahn?

Er toget hurtigere end Bilen på togrejser I Europa?

Togrejser er en afslappende måde at rejse på og det giver altid tid til refleksion. Jeg synes desværre ikke man kan sige det samme om en tur på Autobahn – men det vil der naturligvis være delte meninger om. Men er toget reelt hurtigere end hvis man tager turen på Autobahn?

Jeg besluttede mig for at teste tiderne på en rejse fra Kolding til Bruxelles.

Læs også om togrejser med børn her

Tog 1: Kolding – Hamborg med DSB og lejet IC1 materiel

Toget afgik fra Kolding station med 10 minutters forsinkelse kl. 07.28. Turen fortsatte med DSB i deres tysk lejede IC1 vogne til Hamborg. I Hamborg havde vi godt 40 minutter til at nå den videre forbindelse syd på til Köln. Tiden kunne bruges på lidt spisning, snacks og kaffe, samt at få strukket benene en smule. Banegården I Hamborg er generelt ikke et behageligt sted at slentre rundt. Den er stor og masser af mennesker og trafik, samt meget dårlige oversigts forhold med informationstavler.

Tid I toget: 3 timer
Pause I Hamborg: 40 minutter

Tog 2: Hamborg – Köln med tysk ICE-tog

Kl. 10.44 kørte vi videre med tysk ICE tog til Köln – toget havde restaurantvogn hvor vi hyggede os med spil  og Thai mad som smagte aldeles glimrende. Togturen tog knap 4 timer. I Köln var der igen mulighed for proviantere og få strukket benene, inde vi steg ombord på dagens sidste ICE tog til Bruxelles. Turen gik over Liege til Bruxelles og vi var fremme knap 17.30.

Tid I toget: 4 timer
Pause I Köln: 50 minutter

Tog 3: Köln – Bruxelles med tysk ICE-tog

Toget kørte fra Köln kl. 15.40 og ankom i Bruxelles kl. 17.35 på Bruxelles Midi – 400 meter fra vores hotel i centrum af byen.

Tid I toget: 2 timer

På autobahn til Bruxelles.

Turen til Bruxelles fra Kolding er jævnfør Google maps knap 8,5 time uden pauser og hensyntagen til lokale trafik forhold og pauser. Generelt anbefales det at holde pause hver 3. time på ca. 30 minutter for at hvile og få forfriskninger. Dette afhænger naturligvis af den enkelte trafikant og er ikke som med toget foruddefineret.

Sat op på en tabel:

Samlet rejsetid: Rejsetid Pausetid Total tid
Toget 9 timer 1,5 time 10,5 time
Bilen 8,5 time 1,5 time 10 timer

 

Der kan altid ske togforsinkelser, være sporarbejde, være lokale togstrejker eller andet som spiller ind på rejsetiden, ligesom at der på Autobahn kan være trafikkø, vejarbejde og meget andet som forsinker trafikken.

Konklusionen:

Rejsetiden for de 2 rejseformer er stort set ens udfra ovenstående antagelser, uagtet at man skal skifte tog 2 gange undervejs.

Fordele og ulemper ved de 2 rejseformer:

Som tog entusiaster mener vi naturligvis har toget som rejseform har flere fordele end ulemper sammenholdt med bilen. Med toget kan man bevæge sig frit, altid købe forfriskninger, altid adgang til toilet, man kan reflektere, nyde udsigterne, man kører direkte til centrum af byen, skal ikke bekymre sig om parkering og man har undervejs pauser i forskellige byer. Ulempen er naturligvis at man skal rejse på bestemte tidspunkter. Med bilen har man mere fleksibilitet i form af rejsetidspunkt, pauser – men man har uden tvivl også mere stress med lastbils overhalinger, trafikanter som kører usikkert og man skal hele tiden være 100% fokuseret på hvad der foregår på vejen. Jeg mener at toget vinder over bilen big time på en tur til Bruxelles, når det så er sagt, så

Skal man rejse som man bedst kan lide at rejse

Om det er med fly, i bil, med bus eller med toget, så er det 100% ens eget personlige valg og alle rejseformer har sine fordele og ulemper. Men rent tidsmæssigt er det vores opfattelse, at der ikke er nogen tidsbesparelse ved at køre I egen bil rundt I den nordlige del af Europa, med de gode togforbindelser som allerede findes I Europa i dag. Omvendt kan det også være rart at sætte sig op i et fly til eksempelvis det sydlige Europa, hvor det uden tvivl fortsat er en stor tidsfordel at rejse med flyet.

Vi håber at se jer på en af vores togrejser i fremtiden.

Se vores togrejser til Bruxelles her

Se en af vores mange kombinationsrejser med tog og fly, hvor rejsen starter- og slutter med fly, men mens I rejser gennem Europa fra Rom til Paris med tog. Togrejse fra Rom til Paris

 

 

 

 

Læs også andre spændende indlæg

Glacier Express: Din ultimative togrejse gennem alperne

Glacier Express: Din ultimative togrejse gennem alperne

Glacier Express på et øjeblik Glacier Express er en legendarisk togrejse gennem de fortryllende schweiziske alper, der forbinder de charmerende…
De nye nattog

De nye nattog

De europæiske jernbaner og skinner har ventet på dette i årtier – nyproducerede nattog og nu er tiden endelige oprindet…
Ugens rejse: Togferie med Disneyland og Sicilien

Ugens rejse: Togferie med Disneyland og Sicilien

Magisk eventyrferie til Disneyland og Sicilien.
BOOK NU til 2024 OG HAV EN GARANTI MOD PRISSTIGNINGER

BOOK NU til 2024 OG HAV EN GARANTI MOD PRISSTIGNINGER

En fantastisk sommer på de Europæiske skinner er ved at se sin afslutning. Dagligdagen går sin gang – men det…
Nyt schweizisk panorama tog Porta Moravica - Østrig gennem Moravien

Nyt schweizisk panorama tog Porta Moravica - Østrig gennem Moravien

I dag havde det nye panorama togsæt “Porta Moravica” sin “jomfrurejse” gennem Moravien I Tjekkiet. EC104 består af flere forskellige…
11 gode grunde til, hvorfor vi elsker togrejser

11 gode grunde til, hvorfor vi elsker togrejser

11 gode grunde til, hvorfor vi elsker togrejser. Læs her vores bedste argumenter for hvorfor vi elsker at rejse med tog.

TOGREJSE NYT

Vores nyhedsbrev er en blanding af inspiration, tognyheder og gode tilbud.